Også dette året har Tony Strobl flest sider i bladet, selv om andelen hans er gått en del ned. Han har nå 21% av sidene. | ![]() |
Jack Bradbury klarer andreplassen også dette året, men det er knepent, og andelen hans har synket betraktelig, og han er nå nede i 12% av sidene. | ![]() |
Paul Murry klarer tredjeplassen, men også hans andel har gått ned, og han er nede på 11%. | ![]() |
Også Barks har 11% og kommer på 4. plass. Dette er en beskjeden økning i forhold til året før. | ![]() |
På 5. plass har nå den meget svake tegneren Fred Abanz kommet inn. Han har 8% av sidene. | ![]() |
Den første nye tegneren dette året, er italieneren Giovan Battista Carpi. Han får også æren av å være den første italieneren som for presentert en historie i et Norsk Donald-blad, nemlig den før nevnte historien 'Skatten fra Bola Bola-øya. Carpi er absolutt en meget god tegner, og han er typisk for den tidlige italienske tegnestilen. Han ble født i Geneve i 1927, og etter å ha fullført en kunst-utdannelse, begynte han i 1945 med tegneserier. I 1953 begynte han å jobbe med Disney-serier i Italia. Hans første Disney-serie ble publisert i Italia det samme året, men verken denne eller andre av hans tidligste serier er publisert i Norge. Her har Hollenderne og Finnene vært flinkere. Hans eldste historie vi har sett her til lands, er den utmerkete 'Onkel Skrues 99.999 Ordbøker' som vi kunne lese i den aller første pocket-boken. Han er også kjent for å ha tegnet flere parodier på kjente bøker, der Disney-figurene benyttes. Eksempel på dette, er Victor Hugos 'Les Miserables'. Han fikk også ansvaret for 'Italian Disney University', som hadde i oppgave å lære opp Italienske Disney-skapere. Ved siden av Disney-serier, lagde han også flere egne tegneserier. Carpi var en av de italienske tegnerne som ble mest benyttet i det norske Donald-bladet. I Italia hadde han en imponerende produksjon, og han tegnet helt frem til 1999 da han dessverre døde. | ![]() |
Den andre nye tegneren dette året, er ingen ringere enn italieneren Romano Scarpa, en mann som regnes for en av de aller største skaperne av Disney-serier. Den første historien heter 'Onkel Skrue - Jorden Rundt med 80 Plager', og dukker opp i nr. 9 dette året. Historien er mer detaljert beskrevet under 'Høydepunkter'. Scarpa laget hovedsakelig serier for den Italienske produksjonen, men arbeidet også for Disney Studios som lagde serier for utenlandsmarkedet, for eksempel Skandinavia. Historien vi får presentert i dette nummeret, er faktisk den første Scarpa gjorde for Disney Studios. Scarpa er født i Venezia i 1927. Han begynte sin karriere med å ha et eget animasjonsstudio, men etter en stund begynte han å lage Disney-filmer på heltid. På 50-tallet inneholdt de Italienske Disney-utgivelsene stort sett serier som var tegnet av Floyd Gottfredson, men da de etter hvert slapp opp for slike serier, ble Scarpa bedt om å fortsette å lage serier i Gottfredson's ånd. Dette lyktes han svært godt med, og de fleste leserne klarte ikke å se at en ny tegner hadde overtatt. Scarpa foretrekker å lage serier med Mikke&Co, men dette har ikke stoppet ham fra å lage en mengde utmerkete serier med Donald, Skrue og resten av den gjengen også. Han har i tillegg laget en rekke nye figurer som er blitt anerkjente som en del av Disney-universet, ikke bare i Italia, men verden over. Mest kjent er nok Birgitte (Brigitta), en kvinne som har sterke romantiske interesser overfor Skrue, noe som sjeldent blir besvart. Andre figurer er Filo Filur, en mislykket forretningsmann som ofte opptrer i tospann sammen med Birgitte, og Petra, kjæresten til Svarte-Petter. Scarpa sin stil har endret seg betraktelig gjennom tiden. Mange vil nok hevde at hans tidligste historier var av de beste, både tegnemessig og rent innholdsmessig. I de tidligste historiene med Skrue og Donald i hovedrollen, så gjerne figurene litt 'flate' ut, men de hadde likevel appell. Senere ble de noe rundere, men mot midten eller slutten av 70-tallet, begynte streken hans å 'gli ut' litt. Det kan virke som om Scarpa hadde hastverk da han lagde serier i denne perioden. Utrolig nok kan det også virke som om Scarpa på ett eller annet tidspunkt ble klar over dette, noe som medførte en ny kvalitetsheving i produksjonen hans. Selv om han nå langt fra er noen ungdom lenger, tegner han fortsatt noen Disney-serier, og han har nå en strek som bare de beste av de andre tegnerne kan måle seg med. Hans mest kjente serier, er nok å finne i begynnelsen av hans karriere. Til å begynne med lagde han noen serier med Snøhvit i hovedrollen, men første gang han tegnet de vanlige figurene i seriesammenheng, var i 1953. Dette var dog bare 'mellomhistorier' mellom andre fortellinger, og disse kan faktisk leses på norsk i Walt Disney's Julehefte 2001. Hans første ordinære historie het 'Paperino 3D', men denne er dessverre ikke utgitt i Norge. Hans neste historie derimot, ble utgitt som bilag i nr.51/2001, og fikk den norske tittelen 'Et Julemysterium'. Deretter kom historien 'Karnevalskaos' utgitt som bilag i nr. 8/2000. I 1955 tegnet han historien som på engelsk heter 'Mickey Mouse - The Blot's Double Mystery', skrevet av Guido Martina, en serie der Spøkelseskladden kommer tilbake, og er like skummel som i Gottfredsons dager. Heller ikke denne er dessverre utgitt i Norge. Litt senere kom historien 'Stjernereporteren', der vi bl.a. ifølge Scarpa får møte Skrues bror! Denne kan vi lese i nr. 39/2001. Deretter kom 'Amundsens Talisman' som vi kan lese i bilaget i nr. 4/92, en serie som regnes for en av Scarpas beste. Andre gamle Scarpa-historier som er utgitt i Norge, er 'Langbein - Tidenes Største Bokser' (29/2000), 'Langbein Møter Villmarkens Sønn' (Jubileumspocket 2002) og 'Mikke Mus og Skipet fra Mikrokosmos' (Pocket 262). I 1957 kom 'Legenden om den Flygende Skotte' (Pocket 4 og Hall of Fame) som er et av hans virkelig store mesterverk. Så kom den spennende Mikke Mus fortellingen 'Kalis Negl' som ble utgitt i Norge i 'Mikke Mus jubileumsbok 1998'. Kan ikke lage noen fullstendig oversikt over alle hans mesterverk her, men alle de som er nevnt her og mange flere er meget god lesing, og viser at det ikke er uten grunn at Scarpa ofte nevnes i samme åndedrag som Carl Barks og Don Rosa. | ![]() |
Nok en italiensk tegner dukker opp i nr. 13 dette året. Dette er Luciano Capitanio, og historien vi får lese i dette nummer og et par uker fremover, heter 'Den Trojanske Hest'. Detaljer om denne historien, kan leses under 'Høydepunkter'. Capitanio begynte å tegne Disney-serier i Italia i 1956, men ingen av hans tidligste historier er utgitt i Norge. Den eldste historien hans utgitt her, er 'Donald Duck og Uhyret i Svartsjøen' fra 1960, som vi kunne lese i nr. 19-20/66. Capitanio hadde ikke helt den samme elegante streken som de andre italienske tegnerne som har vært nevnt her, men seriene har likevel en viss sjarm. Tidlig i sin karriere, jobbet han sammen med den kjente italienske Disney-tegneren Giorgio Cavazzano, som også var fetteren hans. Capitanio tegnet serier frem til sin altfor tidlige død i 1969. |
![]() |
I nummer 33 får vi stifte bekjentskap med nok en italiensk tegner. Dette er historien om Mikke Mus og Purpurstrålen, og er tegnet av Luciano Gatto. Historien er omtalt under Høydepunkter. Gatto er født i 1934 Gatto begynte å tegne italienske Disney-serier i 1957, til å begynne med som tusjer for Romano Scarpa. Den eldste av disse historiene, heter 'Mikke Mus og Skipet fra Mikrokosmos', og kan leses i pocketbok nummer 262. Året etter begynte han å tegne serier helt alene, men den eldste av disse er ikke utgitt i Norge. Hans eldste historie vi har sett her til lands, er 'Kaldt ved Ekvator' i pocketbok nr. 43. Denne ble laget i 1961. Gatto har en imponerende produksjon bak seg, og han tegner faktisk fortsatt Disney-serier. Han har også arbeidet med diverse andre serier som helst er litt ukjente her til lands. Personlig synes jeg Gatto er en meget god tegner, og i mine øyne er han en av de store tidlige italienske tegnerne. De andre er Scarpa, Bottaro og Carpi. | ![]() |